Nie znam samorządowca, nie znam wójta, burmistrza, starosty, który by nie utyskiwał na sposób finansowania oświaty w Polsce, na zaniżoną subwencję oświatową?
Na pewno ogromnym obciążeniem dla budżetów gmin jest utrzymanie sieci szkół i przedszkoli. Jakkolwiek same przedszkola to zadanie własne gminy, to jednak do samych szkół podstawowych, do bieżącego ich utrzymania, dopłacamy co roku kilkadziesiąt milionów złotych. Oczywiście o inwestycjach oświatowych nie wspomnę, bo one od lat, w całości finansowane są z budżetu naszej gminy. Nie mam cienia wątpliwości, że w kwestii finansowania szkół powinny rozpocząć się rozmowy pomiędzy samorządami gminnymi, powiatowymi oraz rządem. Rosnące koszty utrzymania szkół nie zmieniają jednak naszego podejścia do problemu oświaty. Jest to dla nas jeden z priorytetów. Zresztą widać to po inwestycjach oświatowych, realizowanych w ostatnich czterech latach na terenie gminy Brzesko.
Dobrze. A gdzie dowody, że tak jest?
O cztery sale gimnastyczne, w tym jedną o wymiarach olimpijskich, kilka boisk ze sztuczną nawierzchnią, skatepark wzbogaci się gmina Brzesko. Część tych, przyznać trzeba bardzo ambitnych planów, samorząd już zrealizował. Inne są na etapie finalnym, jeszcze inne w planie na najbliższe lata. Sala w Mokrzyskach jest na etapie końcowym. rzy trzech szkołach na terenie gminy Brzesko potrzebne są jeszcze sale gimnastyczne. Mowa o Szczepanowie, Buczu i Porębie Spytkowskiej. Po analizie i rekonesansie – zwiedzeniu takich obiektów w gminie Drwinia, w Krakowie i pod Krakowem, uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie budowa hal w technologii łukowej – balonowej. Te które my chcemy wybudować są swego rodzaju kompilacją, wybierzemy z tych co widzieliśmy to co najlepsze i stworzymy swój autorski projekt. Zleciliśmy wykonanie trzech analogicznych projektów, oczywiście same hale będą takie same, natomiast każda szkoła ma inne położenie, dlatego trzeba dostosować do tych obiektów łączniki – przewiązki, wkomponować to wszystko w otoczenie obiektu. Przewiązki będą murowane, na tyle szerokie, by można było je wykorzystać na przykład na zorganizowanie jakiegoś kiermaszu, stoiska. Z tych przewiązek będą wyjścia na zewnątrz, tak by po zamknięciu szkoły, ci co będą z sali korzystali, nie musieli przez nią przechodzić. Jeden bok hali będzie rozsuwany, co w momencie upału pozwoli na wychłodzenie obiektu. Nasz projekt będzie multifunkcyjny. Wierzę, że otrzymamy wsparcie finansowe. Technologia pozwala na szybkie oddane do użytku takiej hali. W wersji optymistycznej jedna, może nawet dwie powstaną już w 2023 roku.
Jak zatem będą wyglądały szkoły w gminie Brzesko, powiedzmy… w połowie tej dekady w 2025 roku?
Moim marzeniem jest, by przy każdej szkole podstawowej w gminie Brzesko była sala gimnastyczna. Jedną, w Mokrzyskach, budujemy, trzy kolejne, tak zwane sale balonowe, powstaną w ciągu kilku najbliższych lat. Przy naszych szkołach powstają nowe boiska sportowe. Stawiamy na bezpieczne rozwiązania, na boiska ze sztuczną nawierzchnią. Niebawem każda placówka oświatowa będzie miała taki obiekt. Planujemy także remont boiska, które powstało najwcześniej, w ramach rządowo – samorządowego programu Moje Boisko Orlik 2012. Chcemy, by przynajmniej przy jednej szkole, na razie przy SP nr 2 w Jadownikach, powstał kort. Natomiast same szkoły, będą miały nowoczesne pracownie, w każdej będą działały laboratoria przyszłości. Naszym celem jest odnowienie, ocieplenie, montaż instalacjami fotowoltaicznymi – wszędzie tam, gdzie to możliwe. Przez ostatnie cztery lata zainwestowaliśmy w infrastrukturę oświatową co najmniej kilkanaście milionów złotych. Mam nadzieję, że na następną kadencję, zostanie nam już niewiele do zrealizowania z takiej wizji rozwoju oświaty w gminie Brzesko. Jeśli uda się nam pozyskać środki z Ministerstwa Sportu, z rządowego programu Polski Ład, pieniądze unijne, którymi dysponuje marszałek, to prace chociażby przy budowie sal gimnastycznych rozpoczną się w przyszłym roku. Na pewno jeden taki obiekt, nie licząc sali w Mokrzyskach, wybudujemy w 2023 roku. Mówię o sferze infrastrukturalnej, w parze z tym powinna bowiem iść wysoka jakość kształcenia, szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych, integracja na poziomie miejscowości i całej gminy. Zaś przy przedszkolach, by pojawiły się nowoczesne, bezpieczne place zabaw.