Na zaproszenie Pana Marka Sowy – Przewodniczącego Parlamentarnego Zespołu ds. Małopolski w Nowym Sączuodbyło się spotkanie na którym omawiano sprawę budowy „Sądeczanki”, jej ostatecznego przebiegu, zakończenia procedur administracyjnych.
W spotkaniu gminę Czchów reprezentowali: Paweł Kmieć – Zastępca Burmistrza Czchowa, Jarosław Gurgul – Sekretarz Gminy Czchów/ członek Zarządu Powiatu Brzeskiego, Adam Trepa – Radny Rady Miejskiej w Czchowie/ Sołtys Miejscowości Tymowa. Samorządy sąsiednich gmin reprezentowali: Adam Wolak – wójt gminy Łososina Dolna, Bolesław Oleksy – Przewodniczący RG w Łososinie Dolnej, Leszek Ząbkowski – wójt gminy Gnojnik, Bartłomiej Durbas– wójt gminy Iwkowa
Przewodniczący zespołu poprosił przedstawicieli Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie
o przedstawienie aktualnego stanu prac nad dokumentami. W odpowiedzi na przekazane informacje samorządowcy z gmin przez które przebiega ponad 70 % inwestycji (Gnojnik, Czchów, Iwkowa, Łososina Dolna) zgłosili zdecydowany sprzeciw wobec forsowanego przez GDDKiA w Krakowie wariantowi „C”. Z ust zastępcy burmistrza, wójtów, radnego czy sekretarza padło szereg argumentów przemawiających za odstąpieniem od preferowanego przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie rozwiązania. Zgłaszane uwagi dotyczyły kwestii zabezpieczenia oczekiwań lokalnych społeczności ( zachowanie integralności miejscowości, bezpieczeństwo ujęcia wody) czy nierzetelnego zebrania materiałów przez inwestora, które leżały u podstawy podejmowanych decyzji. Nie ma zgody na idące w setki
( ok. 500 budynków) wyburzenia domostw czy przecinanie praktycznie na połowę niektórych miejscowości. Samorządowcy liczą na wsłuchanie się organów decyzyjnych w zgłaszaną argumentacje, podjęcie przez władze zdecydowanych działań aby zrezygnować z tak szkodliwego społecznie wariantu „C” nowej „sądeczanki”. Na spotkaniu przypominano, że już w 2019 roku wszystkie samorządy przez których teren przebiegać ma nowa droga, wyraziły akceptacje dla proponowanego przez nich rozwiązania (wariant „A”).
Każdemu z samorządowców , mieszkańców sąsiadujących gmin zależy na wybudowaniu bezpiecznej, szybkiej drogi na południe kraju, ale musi się to odbyć z poszanowaniem praw mieszkańców, przy jak najmniejszej ingerencji w ich dzisiejsze życie. Nie można inwestycjirealizowanej na dziesiątki lat uzależniać tylko i wyłącznie od kosztów jej budowy, bez uwzględnienia społecznej akceptacji dla proponowanego przebiegu trasy.