Nic już nie jest wstanie zmienić rządowych planów. Budowa zachodniej obwodnicy Brzeska jest już przesądzona – mówił podczas wbicia pierwszej łopaty minister Andrzej Adamczyk. Szef resortu infrastruktury, w rozmowie z nasza redakcją podkreślał, że to ogromna zasługa poseł Józefy Szczurek – Żelazko, która od kilku lat zabiegała o środki na ten cel. Sama obwodnica, której koszt szacuje się na ponad 110 milionów złotych, to fragment nowej Sądczanki czyli drogi łączącej Brzesko z Nowym Sączem. I na te inwestycję – tłumaczył minister Andrzej Adamczyk rząd Prawa i Sprawiedliwości zapisał pieniądze. Gigantyczne. Bo mowa o trzech miliardach złotych. Na wbiciu łopaty obecni byli minister Andrzej Adamczyk, poseł Józefa Szczurek – Żelazko, radna Rady Miejskiej Ewa Chmielarz – Żwawy, radny Rady Miejskiej Adam Kwaśniak i Henryk Anioł – radny powiatu brzeskiego oraz wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.
Niedawno została przygotowana decyzja środowiskowa, która otwiera możliwość wykonania tej inwestycji. Jeszcze we wrześniu do starostwa trafić ma wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), który pozwoli zakończyć etap projektowania. Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) pn. „Budowa drogi krajowej DK 75 na odcinku Brzesko-Nowy Sącz odc. I – II etap „Łącznika Brzeskiego”. Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor może przystępować do prac. – Podpisane zezwolenie jest kolejnym krokiem do utworzenia tzw. „Łącznika Brzeskiego” – wyjaśnia wojewoda małopolski Łukasz Kmita. – Realizacja tego zadania jest niezwykle ważna i potrzebna. Budowa zapewni większy komfort życia mieszkańców powiatu brzeskiego. Budowa nowej drogi łącznikowej o wysokich parametrach technicznych usprawni ruch, zwiększy bezpieczeństwo, rozładuje spiętrzenia ruchu w godzinach szczytu i pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Brzeska.
Inwestorem zadania jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie. Budowana będzie obwodnica Brzeska w nowym przebiegu drogi krajowej nr 75 klasy GP o długości prawie 3 km – II etap „łącznika brzeskiego”, tj. od końca zrealizowanego i funkcjonującego I etapu „Łącznika Brzeskiego” do włączenia do istniejącej drogi krajowej DK75 w Okocimiu. W ramach inwestycji zaprojektowano m.in. wiadukt drogowy, dwa mosty przez Uszwicę, przepusty drogowe, przejścia dla zwierząt, a także ekrany akustyczne. Inwestycja objętych jest około 110 działek. Inwestycja zostanie zrealizowana dzięki środkom z Krajowego Funduszu Drogowego. Wartość robót to 110,1 mln zł – wylicza minister Adamczyk Trasa zachodniej obwodnicy Brzeska przebiegać ma od już istniejącego zjazdu, który włącza się do DK 94: po zachodniej stronie szpitala, nad ulicą Pomianowską będzie estakada, potem dalej na Uszwicy będzie nowy most i będzie się włączała do istniejącej DK 75 już w Okocimiu, czyli w zasadzie ominie całe Brzesko i to, co w tej chwili jest największym kłopotem, czyli korki na kolejnych rondach i światłach – mówi Andrzej Potępa. Wraz z budową obwodnicy mają powstać też nowe miejsca parkingowe, a także kolejna droga dojazdowa do szpitala powiatowego.
Jak mówi poseł Jozefa Szczurek – Żelazko udało mi się wynegocjować z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad dodatkowy zjazd w kierunku szpitala i będzie możliwość bezpośrednio z nowej obwodnicy zjechać nową drogą w kierunku szpitala. Dzięki temu szpital zyska alternatywny wyjazd na południe, co oczywiście poprawia bezpieczeństwo i szybkość działania choćby służb ratowniczych. Budowa obwodnicy z jednej strony wyprowadzi ruch z centrum miasta, z drugiej strony będzie impulsem dla jego rozwoju – dodaje poseł Józefa Szczurek – Żelazko. Dodajmy, że kwota zabezpieczona na budowę całej Sądeczanki wynosi ponad 3 miliardy złotych – mówi poseł Józefa Szczurek – Żelazko.